Ofte stillede spørgsmål om internet

Har du brug for hjælp med din bestilling, eller søger du svar på dine spørgsmål? Bare klik på en af nedenstående sektioner og find svarene.

Kan du stadig ikke finde svaret på dit spørgsmål, så kontakt endelig vores kundeservice på 70 55 55 55 eller send en mail på ewii@ewii.dk

Har du brug for teknisk support, sidder vi klar til at hjælpe dig på 70 55 55 56. 

Åbningstider for telefon

Mandag - fredag 08.30- 20.00

Weekend og helligdage 10.00 - 16.00 

Om EWIIs salg af fibernettet

Nej, det ændrer ingenting for dig, der får internet fra EWII. Det fortsætter uændret. 

Find flere spørgsmål og svar her

Når du vælger EWII

Hos EWII leverer vi internet på helt op til 1000 Mbit/s. Læs her, hvor hurtigt internet du kan få og hvad der kunne passe til dig.

Det er ofte antallet af personer i husstanden, der vil afgøre hvilken hastighed du bør vælge på dit internet.

Er I flere i husstanden, der skal dele internetforbindelsen, og bruger I internet til at streame, se tv eller game på, anbefaler vi et internet med høj hastighed.

Bor du alene eller bruger I kun internet til det mest basale, som for eksempel surf, informationssøgning og social media, kan du/I måske nøjes med en lav hastighed på dit internet.

Vores højeste hastighed er mest egnet til husstanden med flere gamere på adressen.

Se, hvor hurtigt internet du kan få

Med dit internet fra EWII følger en tilfredshedsgaranti.

Det betyder, at hvis du ikke er 100 % tilfreds med dit internet, giver vi dig pengene tilbage. Læs mere nedenfor.

Sådan gør du brug af tilfredshedsgarantien

For at gøre brug af tilfredshedsgarantien skal du, senest 30 dage efter aktivering af dit abonnement, kontakte Teknisk Support på 70 55 55 56 og forklare, hvorfor du ikke er tilfreds.

Vi vil gøre alt hvad vi kan for at forbedre din oplevelse med dit internet og afhjælpe din utilfredshed, men det er naturligvis op til dig, om du ønsker at tage imod vores hjælp og rådgivning.

Er du ikke 100% tilfreds, refunderer vi udgiften til første måneds abonnement på dit internet, eks. forsendelse og eventuelle tilvalg.

Læs mere om tilfredshedsgarantien

Med internet fra EWII får du tilfredshedsgaranti. Det er vi den eneste udbyder af internet, der tilbyder.

Du er altså garanteret internet, du kan være tilfreds med. Og hvis ikke du er 100 % tilfreds indenfor de første 30 dage, giver vi dig pengene for første måneds abonnement tilbage.

Du får gratis tilslutning og oprettelse, ingen binding og vi tilbyder en hastighed, der matcher netop dit behov

Som internetkunde hos EWII, kan du også tilkøbe en streaming tv-pakke fra Allente med 20 % rabat - hver måned.

Bør jeg vælge fibernet

Fiberbredbånd er Danmarks mest populære internet. Internet via fibernet er internet med lysets hastighed, fordi data bliver transporteret via lysledere.

Læs mere og se om du kan få fibernet

Der er mange fordele ved at vælge internet via fibernet eller fiberbredbånd, som det også kaldes. Samlet set giver fiberbredbånd dig en hurtigere og mere stabil internetforbindelse.

Samme upload- og downloadhastighed: 

Med fiberbredbånd får du altid samme høje hastighed på dit internet både, når du henter og sender filer.

En god fremtidsinvestering: 

En internetforbindelse via fibernettet kan bidrage positivt til værdien af din bolig, da mange købere efterspørger en høj og stabil bredbåndshastighed. 

God til familier: 

Med fiberbredbånd får du en højere kapacitet og stabilitet på dit internet, og det gør det muligt for hele familien at bruge internettet samtidigt. Uden at det går ud over oplevelsen og hastigheden. 

God til gamere: 

Hvis nogen i familien spiller online computerspil, vil fiberbredbånd være at foretrække, da det giver den bedste hastighed, så spillet ikke ”hakker” og du undgår ventetid.

God til hjemmearbejde: 

Fiberbredbånd er stabilt internet med høj oppetid, og kapaciteten giver dig blandt andet mulighed for hurtigt fildeling og upload af dokumenter, videoer og billeder.

Hjælp til bestilling

Det er hurtigt og nemt at bestille internet hos EWII - der er kun fire trin:

1) Lav et adressetjek
2) Vælg din hastighed
3) Indtast dine data
4) Opsig hos din nuværende udbyder

Så sørger vi for resten.

Start din bestilling af internet

Du kan vælge selv at opsige dit internetabonnement hos din nuværende udbyder eller vi kan opsige det for dig.

Det er oftest lettest og hurtigst for dig selv at opsige hos din nuværende udbyder.

Hvis du ønsker, at vi skal opsige for dig, skal du udfylde en fuldmagt, der giver os lov til at opsige abonnementet for dig.

Hent fuldmagt til skift af internetudbyder

Vi kan desværre ikke svare på, hvilken internetudbyder du får dit internet fra. Men vi kan guide dig til hvilke teknologier, hastigheder og udbydere af bredbånd du kan vælge i mellem. 

Energistyrelsen har på tjekditnet.dk lavet et nyttigt adresseopslag, der kan fortælle dig, hvilke hastigheder du kan få via de forskellige internetteknologier på din adresse.

Læs mere om de forskellige internetteknologier

Din nye forbindelse aktiveres automatisk
Hvis du allerede har fibernet og en fiberboks installeret, kræver det ingen installation, og vi kan aktivere dit fiberbredbånd fra EWII på 5 hverdage efter, at du har bestilt.

Er du i tvivl, om du har en fiberboks, kan du ringe til os på 70 55 55 55.

Nem, hurtig og gratis installation
Hvis du ikke allerede har en fiberboks installeret, skal du have besøg af en af vores teknikere for at få fibernettet trukket ind til din husmur og en fiberboks installeret.

Etablering er uden omkostninger ved etablering til nærmeste husmur (max 30 meter.) og hvis der ikke tidligere har været en fiberboks installeret i din bolig.

Du skal kun være hjemme én gang
Du får besøg af en af vores teknikere i alt tre gange. De første to gange behøver du ikke at være hjemme, da teknikeren kun skal arbejde udendørs. Det er kun ved det sidste besøg, hvor fiberboksen installeres, du skal være hjemme. 

Vi efterlader din grund i samme stand, som da vi kom
Nogle gange kræver etablering af fibernet gravearbejde. Men uanset hvad reetablerer vi din grund, inden vi kører. Så det ser ud, som da vi kom.

Kampagnetilbud gælder kun for nye kunder eller kunder, der ikke har haft et abonnement i 6 måneder. Hvis du har et aktivt internetabonnement hos EWII, kan du ikke benytte dig af vores kampagnetilbud.

Kampagnetilbud på fibernet gælder ved etablering til nærmeste husmur (max. 30 meter).

Der vil typisk gå mellem 3 til 8 uger fra du bestiller internet via fibernet til dit fiberbredbånd installeres. Den endelige leveringsdato vil fremgå af din ordrebekræftelse.

Ønsker du en senere leveringsdato, eksemelvis i forbindelse med flytning til en ny adresse, kan du kontakte kundeservice på 70 55 55 55 efter din bestilling. 

Er du i tvivl om du kan få fibernet, kan du slå din adresse op.

Tjek her, kan jeg få fibernet

Priser

Nej - hos os er der gratis oprettelse. Ligesom vi også installerer din fiberboks uden omkostninger. 

Se kampagnetilbud på fibernet

Selvom fibernettet er den nyeste bredbåndsteknologi og garanterer en stabil hastighed, er fiberbredbånd ikke dyrere end andre bredbåndsteknologier. 

Se her, hvad fibernet fra EWII koster

Du kan få internet fra EWII fra 279,- pr. måned. 

Tjek din adresse for at se produkter og priser

 

Hos EWII er der gratis tilslutning til fibernettet. Det vil sige, vi udfører etableringen af fibernettet fra vejen og ind til din bolig uden omkostninger.

Se aktuelle kampagnetilbud på fiber her

Ja, hvis du har en aftale med din arbejdsgiver om firmabetalt internet. Du skal blot kontakte os med information om:

  • Firmanavn
  • CVR-nummer
  • Adresse
  • Postnummer og by
  • Telefonnummer
  • Kontaktperson eller afdeling f.eks. "Bogholderiet"
  • Startdato for firmabetaling (fremadrettet)

Du kan kontakte os via formularen "Skriv til os"

Vi har indgået aftaler med en række udlejere, antenne-, bolig-, ejer- og grundejerforeninger primært i Trekantområdet, men også andre steder i landet. Listen over aftaler udvides løbende.

Se hvilke foreninger, der har aftaler med EWII

 

Produkter

Hvilken hastighed du skal vælge afhænger af, hvor mange I er i husstanden, og hvad I skal bruge internettet til. Jo flere I er, og jo mere I streamer, gamer og downloader, desto højere internethastighed skal I bruge. 

1-2 personer i husstanden
Hvis du er én person i husstanden, der streamer eller er I to personer om at bruge internettet, kan du fint nøjes med en 100 Mbit/s forbindelse. Gamer du, skal du ofte bruge mere hastighed. 

2-4 personer i husstanden
Er I 2-4 personer i husstanden, anbefaler vi mellem 100-300 Mbit/s - alt efter hvad I bruger internettet mest til.

Hvis der aldrig er mere end én i husstanden, der streamer ad gangen, og I ikke behøver at kunne streame i bedste kvalitet, kan I nøjes med en 100 Mbit/s forbindelse.

Hvis flere personer skal kunne streame på samme tid, hvis I ønsker at kunne streame i 4K-kvalitet, eller hvis én af jer enten bruger internettet i hjemmet som hjemmearbejdsplads, har I brug for en 300/300 Mbit/s forbindelse.

Er der en person i husstanden der gamer samtidig med andre streamer, anbefaler vi, at du går efter mellem 300-1000 Mbit/s.

Over 4 personer i husstanden
Er I mere end 4 i husstanden der bruger internettet meget, anbefaler vi mellem 300-1000 Mbit/s.

Er I flere der streamer eller gamer i familien og sendes der tunge filer ind og ud af hjemmekontoret, vil vi anbefale en 1000 Mbit/s forbindelse.

Se, hvor hurtigt internet du kan få

Internet fra EWII er uden binding, ligesom der ikke er op- eller nedgraderingsgebyrer.

Se, hvor hurtigt internet du kan få

Opsigelsesvarsel er 1 måned. 

Opsigelse kan ske på 70 55 55 55 - eller skriftligt, eksempelvis via formularen "Skriv til os"

Du kan klage ved telefonisk kontakt, via e-mail eller via brev.

Sådan klager du

Ja, vi tilbyder fast IP-adresse.

Bemærk, at du kan købe max én fast IP-adresse pr. husstand.

Vi tildeler altid IP-adresser via en DHCP-server, der er det mest almindelige på internettet. Hvis du vælger at tilkøbe en fast IP-adresse, skal du være opmærksom på, at den stadigvæk vil blive tildelt via en DHCP-server. Dog vil du altid få tildelt den samme IP-adresse.

Du kan tilkøbe fast IP-adresse ved at ringe til os på 70 55 55 55.

Ja det kan du - og du får endda 20 % rabat hver måned.

Via et samarbejde med den nordiske distributør Allente, kan du få streaming tv-pakker med både tv-kanaler og streamingtjenester.

Og det bedste af det hele er at du får 20 % rabat på tv-pakkerne - hver måned, når du samtidig er el- eller internetkunde hos EWII.

Tjek streaming tv-pakkerne

Routere hos EWII

Uanset hvilken hastighed du vælger hos EWII, følger der en gratis wifi-router med i dit internetabonnement.

Internet via fibernet

Standard wifi - til de mindre boliger

På de lavere hastigheder følger Genexis Pure ED500 routeren med i pakken. Routeren sikrer dig et stabilt wifi-signal og har en fin rækkevidde i mindre boliger. 

Premium wifi 6 - til mange m2 eller boliger i flere etager

På de højere hastigheder følger Icotera i4882 routeren med i pakken. Routeren leverer et stærkt og stabilt trådløst signal - også selvom du har mange m2 eller bor i nybyg med meget isolerede vægge. 

Internet via kabel-tv

Den stabile Sagemcom 3890v3 router

Når du bestiller internet via kabel-tv fra EWII, får du en Sagemcom fast 3890v3 router med i dit internetabonnement. Sagemcom routeren sikrer et stabilt og hurtigt wifi signal og er nem at tilslutte til et eksisterende antennestik/kabel-tv-stik i din bolig.

Jeg har allerede en router

Har du allerede en trådløs router, som du er godt tilfreds med, kan du naturligvis beholde den og fravælge routeren fra EWII. Så sender du også miljøet en kærlig tanke. 

Men du skal være opmærksom på, at dit valg af router og placeringen af routeren har indflydelse på styrken af dit wifi-signal og up- og downloadhastigheden.

Vælger du en router fra EWII, yder vi naturligvis support på dit wifi, hvis du skulle opleve problemer med det trådløse internetsignal.

For at få mest muligt ud af dit fiberbredbånd er det vigtigt, at du også har en stærk og stabilt trådløs router.

Find ud af mere om, hvilken trådløs router du skal bruge til fibernet

Medarbejderbredbånd

Etableringen af medarbejderbredbånd foregår på samme vis som etablering af fiberbredbånd til private. 

Når først fiberforbindelsen er bestilt, sker der følgende:

  • En tekniker markerer hvor fiberen skal ind i dit hus eller lejlighed
  • Vi graver fiberrøret ned og blæser fiberen ind - vi genetablerer naturligvis din grund, så du næsten ikke kan se, at vi har været der 
  • En tekniker installerer din fiberboks
  • Dit medarbejderbredbånd er nu klar til brug

Vi bestræber os altid på at kunne levere dit medarbejderbredbånd via fiber så hurtigt som muligt. Hvornår vi kan levere afhænger blandt andet af, om du allerede har en fiberboks installeret i din bolig.

Har du en fiberboks installeret, kan vi som regel levere medarbejderbredbånd til dig indenfor 5-8 hverdage.

Har du ikke en fiberboks installeret, vil leveringstiden være ca. 4-6 uger, da vi skal have indhentet gravetilladelse hos din kommune, blæst fiberen ind og fiberboksen installeret.

For en mere præcis leveringstid kan du kontakte vores kundeservice på 70 55 55 55.

Du skal melde flytning til den kontaktperson, som står for medarbejderbredbånd på din arbejdsplads. Kontaktpersonen giver så os besked, og vi sørger herefter for at få flyttet din fiberforbindelse - såfremt det er muligt at levere fiber til din nye adresse. 

Se her, om du også kan få fibernet på din nye adresse

Hvis du bor udenfor EWIIs forsyningsområde, er proceduren den samme. 

Som medarbejder kan du ikke skifte dit medarbejderbredbånd til en anden udbyder - med mindre din arbejdsgiver har aftaler med flere forskellige udbydere af medarbejderbredbånd.

Hos EWII skelner vi mellem firmabetalt internet og medarbejderbredbånd. Forskellen er hvor mange abonnementer, der er tilknyttet aftalen.

Medarbejderbredbånd - flere end 10 abonnementer

Vi laver aftaler om medarbejderbredbånd, når der er flere end 10 medarbejdere fra samme virksomhed, der skal have fiberbredbånd. Medarbejderne kan bo i hele landet, men aftalen om levering af fiberbredbånd laves med EWII.

Læs mere om medarbejderbredbånd

Firmabetalt internet - 1 abonnement

Firmabetalt internet er, når du som enkelt ansat, får betalt dit internet af din arbejdsgiver. Når du bestiller dit abonnement på fiberbredbånd, skal du blot tilføje din arbejdsgiver som anden betaler. 

Hvis du allerede har en fiberboks installeret i din bolig, kan vi hurtigt - og uden at du skal gøre noget - skifte dig over på en medarbejderbredbåndsaftale. Oftest tager det kun 2 hverdage fra din virksomhed har givet besked til dit abonnement er overflyttet.

Levering

Når du skal have en fiberboks installeret eller genetableret, tager det typisk 5-8 uger, før du kan få internet fra EWII.

Se de fem nemme trin efter din bestilling

Du bestiller internet fra EWII via vores bestillingsmodul eller ved at ringe til vores kundeservice på 70 55 55 57.

Den normale leveringstid er 6-7 hverdage. 

Bestil internet via fibernet fra EWII

Har du brug for at grave i din have eller på din grund, er det altid en god idé at undersøge, hvor der ligger kabler og rør. Du kan søge oplysninger om ledninger på din grund i Ledningsejerregistret på www.ler.dk
 
Nedgravning af tomrør til fiberkabler
Hvis du selv ønsker at grave tomrør ned til kabelfremføring, kan du kontakte vores kundeservice på 70 55 55 55. Vi skal bruge følgende oplysninger:

  • Hvor mange meter tomrør, du har brug for
  • Adressen, hvor tomrørene skal nedgraves
  • Hvis der ikke er synligt nummer samt vejnavn på adressen, skal vi bruge en anden adresse, hvortil vi må sende tomrørerne
  • Dit telefonnummer

Leveringstiden er typisk 5 hverdage.

Når du skal flytte

Det nemmeste er at kontakte os på 70 55 55 55. Så sørger vi for, at dit fiberbredbånd følger med dig, såfremt vi kan levere fiberbredbånd på din nye adresse. Nemt og gebyrfrit.

Ønsker du selv at flytte dit abonnement, skal du først opsige dit fiberbredbånd abonnement på din nuværende adresse, og dernæst bestille et nyt abonnement til din nye adresse 

Du kan også skrive til EWII via formularen "Skriv til os"

Wifi / trådløst internet

Routeren præsterer bedst, hvis den har en central og høj placering i hjemmet. Ved en ikke-central placering, eksempelvis nederst i et skab i bryggerset ved siden af fiberboksen, skal du være opmærksom på, at den kraftfulde 5 GHz frekvens ikke rækker nær så langt.

Ved sådan en placering af routeren anbefaler vi:

  • 2,4 GHz, hvis du prioriterer en stor rækkevidde i hjemmet frem for en høj hastighed
  • 5,0 GHz, hvis du prioriterer høj hastighed i de omkringliggende værelser frem for en stor rækkevidde

Se flere gode råd til bedre trådløst internet

Der kan være flere årsager til, at dit trådløse internet er ustabilt og langsomt. Vi har desværre ikke hastighedsgaranti på din trådløse forbindelse, men du kan prøve følgende for at gøre dit wifi mere stabilt og hurtigere:

  • Tjek at internetlampen på din router lyser.
  • Genstart din router.
  • Tjek din routers placering - den kan svækkes af betonmure og gipsvægge.
  • Luk programmer der bruger forbindelsen - der kan være programmer som arbejder i baggrunden, uden at du er opmærksom på det.
  • Tjek for eventuelt nedbrud/afbrydelser i dit område - se driftsinformation for fibernet

Se også vores 7 gode råd til et bedre wifi

Der er flere faktorer, der spiller ind på din trådløse internetforbindelse – det kan f.eks. være:

  • Vægge og isolering af dine vægge
  • Støjkilder – mikroovn, radio, babyalarmer mm.
  • Afstande
  • Afskærmning af fiberboksen/router - hvis det er muligt, så lad boksen stå fri med 1 meters radius
  • Etageadskillelser

En løsning på ovenstående kunne være at flytte din router eller købe ny og kraftigere router - og på den måde forstærke dit trådløse netværk.

Se vores 7 gode råd til et godt wifi

For at du kan få et godt trådløst signal (wifi), skal du tilslutte en router til fiberboksen.

Placering af routeren er vigtig ift. et godt wifi signal. Som hovedregel skal den ikke gemmes væk, og gerne placeres højt og centralt i din bolig.

Læs vores 7 gode råd til et godt wifi

Skal dit internet være trådløst, kræver det en router, der kan udsende wifi signalet. 

Når du bestiller internet hos EWII, får du altid en wifi-router med uden beregning. 

Uanset om du har en router fra EWII eller en anden router, så er placeringen af den vigtig i forhold et godt trådløst signal. For eksempel er det vigtigt, at routeren ikke gemmes væk, og at dens wifi signal kommer fra et højt og centralt sted i dit hjem.

Se vores råd til et hurtigere trådløst internet

Wifi betyder kort og godt trådløst internet. Med wifi i dit hjem kan du komme på internettet fra for eksempel din computer, smartphone eller tablet uden at skulle have et netværkskabel tilkoblet.

Ordet wifi er en forkortelse af 'wireless fidelity' og kan staves på flere måder: WiFi, Wi-fi, wifi. Uanset hvordan det staves, så er betydningen den samme.

For at få wifi i din bolig skal du have en wifi-router. Igen har kært barn mange navne. Vi kalder også en wifi-router for en trådløs router eller et wifi-modem. Det er routeren, der omdanner dit kablede internet til et trådløst internetsignal, som din mobil, computer, Playstation osv. kan kobles på.

Premium Wifi

Premium Wifi koster 39 kr. pr. måned, som tilkøb. 

Er Premium Wifi inkluderet i dit internetabonnement, betaler du naturligvis ikke ekstra udover din abonnementspris.

Har du brug for hjælp til opsætningen af dit Premium Wifi, kan du tilkøbe et teknikerbesøg for 499 kr. 

Ja, det kan du. Via Icotera app'en kan du tilpasse indstillinger som f.eks. forældrekontrol, navn på det trådløse netværk og kode mm.

Du downloader Icotera app'en i Google Play butikken eller App Store.

Ja, det kan du - via Icoteras app. Du kan downloade app'en i Google Play butikken eller i App Store.

Herefter skal du gøre følgende:

  1. Åbn Icotera app'en
  2. Klik på wifi ikonet i menuen i bunden
  3. Slå "Vis flere indstillinger" til
  4. Vælg netværket, du ønsker at ændre navn på

 

Du må naturligvis gerne købe dit eget udstyr for at forbedre dit wifi signal hos f.eks. din lokale IT-forhandler.

Du skal være opmærksom på, at vi ikke yder teknisk support på wifi udstyr købt andre steder. 

Hvis du oplever problemer med én specifik enhed, f.eks. et TV eller en PC, anbefaler vi i første omgang, at du tester med flere wifi enheder. På den måde finder du ud af, om der er problemer med selve Premium Wifi løsningen eller den specifikke enhed.

Skyldes problemet den specifikke enhed (dit tv, pc etc.), kan du kontakte din lokale IT- eller tv-forhandler for hjælp. 

Hvis problemet skyldes en fejl med Premium Wifi, skal du fejlmelde løsningen til EWII Teknisk Support på 70 55 55 56.

Oplever du problemer med dit Premium Wifi, skal du kontakte EWII Teknisk Support på 70 55 55 56.

Inden du ringer, anbefaler vi, at du tester med flere wifi enheder - for at udelukke potentielle problemer på en enhed. I visse tilfælde vil det også hjælpe at slukke for Premium Wifi udstyret og tænde det igen.

Med Premium Wifi garanterer vi dækningen og stabiliteten af dit trådløse netværk – ikke hastigheden.

Der er mange faktorer i den enkelte husstand, der påvirker hastigheden og får den til at variere. F.eks. har den enhed (PC, iPad eller mobiltelefon), som benyttes til at udføre en hastighedstest med, en stor betydning.

For fuld udnyttelse af din fiberforbindelse vil en kablet forbindelse være nødvendig. Så vi vil altid anbefale, at du på din hjemmearbejdsplads eller lignende benytter en kablet forbindelse i stedet for en trådløs via dit wifi.

Premium Wifi dækker en husstand op til 150-200 munder ét tag. Vi garanterer ikke dækning i f.eks. din have, tillægsbygninger eller lignende.

Wifi signalet i dit hjem bliver påvirket af en række faktorer, som har indvirkning på, hvad du kan forvente af det trådløse signal:

  • Antal kvadratmeter
  • Isolering i dine vægge
  • Elektroniske signaler fra f.eks. køleskab, mikrobølgeovn, tv

Er dit hus mere end 200 m2, i flere etager eller har du et nyere hus med høj isoleringsgrad, vil det kræve mere af dit wifi system. Det kan være, at du har brug for flere wifi extenders til at forlænge wifi signalet.

Med dit fiberbredbånd følger en tilfredshedsgaranti. Læs mere om tilfredshedsgarantien

Der er et teknikerbesøg til opsætning af Premium Wifi routeren inkluderet i dit abonnement. Du vælger selv om du ønsker at få en tekniker på besøg eller om du selv installerer Premium Wifi routeren.

Derudover har du mulighed for at få besøg af en tekniker til fejlretning på dit Premium Wifi. 

Der skal være en person over 18 år til stede under et teknikerbesøg.

Opsætning af fiberboks og router - vejledninger

For at opsætte trådløst netværk i din bolig, skal du have en router. Routeren kan være indbygget i fiberboksen, men du kan også have en separat router.

Her finder du vores vejledninger til opsætningen af wifi:

Routere til fibernet fra EWII:

Genexis Pure ED500
Icotera i4850
Premium Wifi - Icotera i4882
Premium Wifi - Amplifi
HGW5 Homebox
HGW4 Homebox

Routere til internet via kabel-tv fra EWII:

Sagemcom 3890v3

Fiberboks uden router:

New Ont

Fiberboks med router:

Icotera 3000
Icotera 2000

 

Du får her en oversigt over de tekniske specifikationer for HGW5 og HGW4ac routerne (HomeBox):

  HGW4(ac) HGW5
WAN interface  2 Pair Bonding ADSL/VDSL
1 Ethernet WAN (FTTH, G.SHDSL)
2 Pair Bonding ADSL/VDSL/VPLUS
1 Ethernet WAN (FTTH, G.SHDSL
LAN interface 4 Gigabit LAN porte (RJ45), 5 hvis ETH WAN ikke
bruges 
4 Gigabit LAN porte (RJ45), 5 hvis ETH WAN ikke
bruges 
Telephone 2 FXS porte til bredbåndstelefoni (RJ11)  2 FXS porte til bredbåndstelefoni (RJ11) 
WiFi IEEE 802.11b/g/n - 2,4 GHz 2x2 antenner
IEEE 802.11 n/ac - 5 GHz 4x4 antenner
Support for trådløst multirum STB (TDC TV)
WiFi gæstenetværk
2,4 GHz med op til 300 Mbit/s, Wireless 802.11n
5 GHz med op til 1,7 GBit/s, Wireless 802.11ac 
IEEE 802.11b/g/n - 2,4 GHz 4x4 antenner
IEEE 802.11a/n - 5 GHz 4x4 antenner MU-MIMO
Support for trådløst multirum STB (TDC TV)
WiFi gæstenetværk
2,4 GHz med op til 600 Mbit/s, Wireless 802.11n
5 GHz med op til 1,7 GBit/s, Wireless 802.11ac 
Hardware platform Broadcom BCM63168 Broadcom BCM63168

Værdi ift.
tidligere model

Dual band WiFi Bedre WiFi dækning med 2,4 Ghz
Mere WiFi kapacitet i multi-user miljø med 5 GHz

Den oplevede hastighed / kabling

Når du skal lave en hastighedstest, er det vigtigt, at det gøres under de korrekte forudsætninger. Via linket herunder kan du lave en hastighedstest. Husk, at læse vejledningen på siden til, hvordan testen foretages korrekt.

Ta' en hastighedstest

Prøv at sætte din computer direkte til fiberboksen. Alternativt prøv med et andet netværkskabel og genstart fiberboksen.

Oplever du fortsat problemer, skal du prøve at tilkoble en anden computer med begge kabler.

Hvis dette ikke hjælper, kontakt da Teknisk Support på 70 55 55 56.

For at bruge fiberboksens udgange til computer skal du benytte et netværkskabel. Kablet må ikke være længere end 90 meter.

Vi anbefaler, at du kabler med et almindeligt netværkskabel, som er mindst kategori CAT5e. Du kan købe kategori CAT6 kabler i elektronikforretninger, byggemarkeder eller isenkram. Vi anbefaler også, at du køber skærmede kabler.

Fuldmagt

I Selvbetjeningen kan du under ”Min profil” og ”Mine oplysninger” klikke på ”Tildel adgang”. Her kan du udfylde hvem, og hvad de må få adgang til på Selvbetjeningen.

Gå til Selvbetjeningen

For at opfylde Persondataloven er det nødvendigt, at vi modtager en fuldmagt, før vi kan tale med andre end dig om dit kundeforhold.

Du kan nemt oprette en fuldmagt ved at hente vores fuldmagtskabelon, udfylde fuldmagten og sende den til os på ewii@ewii.dk eller med posten til EWII A/S, Kokbjerg 30, 6000 Kolding.

Regning

Selvbetjeningen kan du:

  • Følge dit energiforbrug
  • Tilmelde forbrugsovervågning (kræver fjernaflæst elmåler)
  • Se dine regninger og årsopgørelse
  • Tilmelde dig vores driftsinfoservice (SMS/e-mail) - gælder kun i Trekantområdet
  • Skifte eller tilkøbe produkter

Du logger ind med NemID samt kundenummer og pinkode, som du finder på din seneste regning.

Afhængig af korttype, vil der nogle gange blive reserveret 1 kr. for at sikre, at der er adgang til kortet. Vi trækker naturligvis kun det, den enkelte faktura lyder på.

Teknisk support

Her finder du vejledninger til, hvordan du skifter wifi kanal på EWIIs routere:

HGW5

HGW4

Icotera 3000

Hvis hurtigere hastigheder er vigtigst for dig, så er 5 GHz normalt et bedre valg end 2,4 GHz.

Hvis trådløs rækkevidde er mere vigtigt for dig, så er 2,4 GHz normalt et bedre valg end 5 GHz.

Hvis du har en masse af enheder, der bruger 2,4 GHz og du oplever udfald eller langsom forbindelse, så er 5 GHz en bedre løsning.

Læs mere om hvad er frekvenser i artiklen her

 

Vi yder ikke support på routere, men kan oplyse at hvis du har en fast IP-adresse, så skal routeren stå til Dynamic/Dynamisk tildelt IP-adresse. Den skal have tildelt en IP-adresse fra DHCP serveren.

Vær opmærksom på at den IKKE skal stå til Static IP-adresse.

Hvis du har behov for flere porte, end der er i fiberboksen/routeren, skal du bruge en switch eller lignende udstyr.

For at kunne tilgå dit eget hjemmenetværk, egen server eller overvågningskameraer, når du er væk fra din fysiske adresse, har du normalvis brug for at have en fast offentlig IP-adresse.

Det samme kan ofte være nødvendigt, hvis du har en hjemmearbejdsplads, hvor du skal logge på med VPN via din IP-adresse.

Læs mere om tilkøb af fast IP-adresse

Hvis du har egen mail server og en fast IP adresse i hjemmet, kan du bruge port 25 til trafik. Dette kan dog kun lade sig gøre, hvis du har en fast IP adresse.

Vi har ikke mulighed for at åbne for port 25, hvis du har en dynamisk IP adresse. 

Vi evaluerer løbende behovet for at ændre disse sikkerhedstiltag til gavn for vores kunder.

Netneutralitet

EWII Bredbånd foretager ikke nogen prioritering af din trafik på internetforbindelsen.

EWII Bredbånd blokerer for adgangen til dele af internettet, hvor en dansk domstol har udstedt kendelse.

På nogle fibernet shapes trafikken. Shaping har til formål at sikre højest mulig hastighed på nettet.

Telefon og kreditkort i hånden. Forklaring på forskel af forfalden og ikke forfalden saldo

Undgå betalingsgebyr

Det er nemt og hurtigt at opnå gebyrfri betaling via 3 nemme skridt i selvbetjeningen.

Se mere om gebyrfrihed