Der kan være flere grunde til, hvorfor din elbil lader langsommere, end du ønsker. Vi undersøger dem i artiklen og hjælper dig med at optimere din opladning.
Du kender det formentlig fra dine tidligere benzin- eller dieselbiler. Det er ikke altid, at brændstofforbruget, som er opgivet fra bilproducentens side, holder stik i virkeligheden. Det samme gælder for den hastighed, din elbil angiveligt kan lade med – og hvorfor så det?
Der er flere faktorer, som kan være årsag til, at din bil lader langsommere end den forventede ladehastighed. Lad os finde ud af, hvad det er.
Er dit batteri en kold skid?
Batteriets temperatur er en af de afgørende faktorer for hvor hurtigt du kan lade din elbil op.
Hvis dit batteri er koldt eller for varmt, lader det langsommere. Derfor er det vigtigt, at du ikke kommer ind til en ladestation med et helt koldt batteri – eller et alt for varmt batteri. Det dur altså ikke, at du kører som en Le Mans racerkører lige inden du skal lade.
Om vinteren kan du med fordel udnytte forvarmning-funktionen, hvis din elbil er udstyret med sådan en. Forvarmning aktiveres ved hjælp af den app, som hører sammen med din elbil eller inde i bilen via konsollen. Nogle elbiler kan også indstilles, så forvarmning aktiveres automatisk, når du indtaster adressen på et ladepunkt i bilens navigationssystem. Mens andre elbiler forvarmes mens de er tilsluttet en oplader. Med forvarmning får batteriet den rette temperatur. Det betyder, at du lader med den optimale ladehastighed for dit batteri.
Nogle elbiler har også et kølesystem, der kan køle batteriet ned på varme dage, så batteriet rammer den optimale ladetemperatur.
Dit batteri spiller Tetris når det lader
Prøv at forestille dig, at du skal pakke bilen til en kør-selv-ferie. I starten står du med et helt tomt bagagerum, hvor du kan kaste tingene ind uden at skulle forholde dig til, hvor meget plads, der er. Men efterhånden som du får fyldt bagagerummet op, begynder det at blive lidt ligesom et spil Tetris. Du skal bruge længere tid på at pakke de små frirum som er tilbage.
Sådan er det også, når et batteri skal lade op. Til at starte med kan cellerne frit bevæge sig rundt og batteriet oplades derfor hurtigere, men efterhånden som batteriet bliver mere fyldt, bliver det sværere for cellerne at finde de små huller og cellerne bevæger sig langsommere. Derfor vil opladningen også gå langsommere. Faktisk reducerer mange elbiler automatisk ladehastigheden når batteriet nærmer sig fuld kapacitet for at beskytte batteriets levetid.
Så for at undgå at din elbil lader langsomt, er det altså en fordel ikke at lade til 100%, men nøjes med 80%, da den sidste del af opladning fra 80 til 100% går væsentligt langsommere.
Bonusinfo: Det er også mere skånsomt for dit batteri kun at lade til 80%. At lade til 100% og derefter lade bilen stå stille gør, at batteriet begynder at aflade af sig selv - hvilket er spild af energi.
Ofte tager det også lige så lang tid at lade bilens batteri fra 20% til 80% som fra 80% til 100%. Derfor kan det være bedre med flere kortere opladninger, når du oplader din elbil på farten end at lade til fuldt batteri.
Du deler ladestanderen med sidemanden
Selvom din bil måske kan lade med 150 kW på en lynlader, så vil du opleve, at du ikke altid lader med fuld effekt. På nogle offentlige ladestandere deler du nemlig kapaciteten med sidemanden.
Så holder du ved en 150 kW lynlader med to ladeudtag, kan du altså opleve, at du kun kan lade med halv effekt, hvis standerens andet udtag også er i brug.
Det gælder ikke alle lynladere og det er desværre ikke muligt at se på forhånd. Så et godt tip er at undgå at parkere ved siden af en, der i gang med at lade.
3 tips til at optimere din opladning
Med disse 3 tips undgår at din bil lader langsomt.
-
Sørg for at forvarme batteriet, inden du lader.
-
Vent med at lade til batteriet er under 20% og stop, når batteriet er på 80%.
-
Undgå at dele ladestanderen med andre, hvis muligt.
Hvad er forskellen på AC- og DC-opladning?
Hvad er AC-opladning?
Når du lader på din ladeboks derhjemme, bruger du vekselstrøm (AC), som er den strømtype, der findes i dit hus.
Vekselstrøm (AC) fungerer teknisk set ikke direkte med din elbils batteri. Derfor har elbilproducenterne indbygget en transformer, kaldet en on-board charger (OBC), i din elbil. OBC'en konverterer AC-strømmen til jævnstrøm (DC). Ulempen ved AC-opladning er, at den er langsommere.
- Typisk 11-22 kW opladere
- 6-12 timer for en fuld opladning af en mellemklasse elbil
På nuværende tidspunkt er det de færreste elbiler på markedet, der kan lade med 22 kW. Standarden er 11 kW. For at du kan lade med 11 kW på din ladeboks derhjemme, skal du først være sikker på, at din elinstallation kan levere strøm nok. Dernæst skal du kontrollere om din bil er indstillet til at lade med fuld effekt – den kan være reduceret til f.eks. 9 kW.
Hvorvidt din elbil kan lade med fuld effekt på 11 kW afgøres af den specifikke model. Nogle elbiler, og særligt plugin hybridbiler, lader kun med 1 fase og kan derfor kun lade med 3,7 kW.
Du kan slå din elbil op og se dens maksimale ladehastighed her – se efter Charge power AC
Hvad er DC-opladning?
Når du lader ved lynladere, lader du med jævnstrøm (DC). Her konverteres strømmen ikke, da den går direkte fra lynladeren til bilens batteri – det er hurtigere.
- Typisk 110-340 kW lynladere
- 20-40 minutter for en 10-80% opladning af en mellemklasse elbil