Hvor grønne er elbiler egentlig?

Vi zoomer ind på klimaaftrykket fra elbiler vs. fossilbiler og undersøger, hvad der påvirker miljøet mindst.
Elbil lader ved mark ved solnedgang. Er elbiler bedre for miljøet sammenlignet med fossile biler? Det dykker vi ned i her.

Er elbiler bedre for miljøet?

På mange måder, ja. Men det er et kompliceret spørgsmål, der kræver, at vi kigger på forskellige faktorer for miljøpåvirkning i hele livscyklussen for biler.

Der er altså rigeligt at tage fat i for at besvare spørgsmålet i dybden.

Lad os kigge på det!

4 typiske faser i livscyklussen hvor biler udleder CO2

For at få det fulde billede af elbiler vs. fossilbiler er vi nødt til at inddrage så mange aspekter af en bils livscyklus som muligt.

Der er typisk 4 faser i en bils livscyklus, hvor der udledes CO2.

Det indebærer at kigge på følgende faser:

  • Produktion af bilen
  • Produktion af batteriet
  • Kørsel af bilen – enten vha. fossile brændstoffer eller elektricitet
  • Bortskaffelse og genvinding af bilen, inklusive batteri

De 4 faktorer er ikke udtømmende, og der er helt sikkert en lang række andre faktorer, der kunne være relevante at inddrage i en større akademisk analyse.

Men for nu bør disse 4 være dækkende for at give et godt indblik i, hvordan elbiler og fossilbiler adskiller sig med hensyn til miljøpåvirkning.

Produktion af bilen

Produktionen af biler indebærer store mængder af ressourcer. Fx lithium, nikkel, stål, plastik og aluminium.

Fremskaffelsen og brugen af disse ressourcer vil udlede en hel del CO2 – og det gælder især for ressourcer såsom lithium, der er et centralt materiale for fremstillingen af batterier.

Kigger vi isoleret på produktionen af bilerne uden at skele til batterierne, udleder elbiler en anelse mindre CO2 end fossilbiler. Det skyldes, at fossilbiler kræver lidt flere komponenter at samle, men forskellen er marginal.

Ifølge en analyse foretaget af Australian Broadcast Corporation udleder produktionen af fossilbiler 8,4 t/CO2, mens tallet for elbiler er 7,5 t/CO2.

Samlet CO2-udledning efter denne fase:

  • Elbiler: 7,5 t/CO2
  • Fossilbiler: 8,4 t/CO2

Produktion af batterier

Elbiler har brug for markant større batterier end traditionelle biler. Det betyder, at elbiler har et større CO2-aftryk i begyndelsen af livscyklussen.

Kina er samtidig et af de lande, der står for at fremstille en stor del af verdens elbils-batterier – og Kina er et land, der ikke har forpligtet sig til ligeså ambitiøse klimamål som andre steder i verden.

Med andre ord trækker dette også ned i CO2-regnskabet for elbiler.

Fremstillingen af batterier til elbiler svarer til en CO2-udledning på 7,4 t/CO2, hvilket bringer det samlede CO2-regnskab op på 14,9 t/CO2.

Elbiler har derfor et større klimaaftryk end fossilbiler i de indledende faser af livscyklussen.

Samlet CO2-udledning efter denne fase:

Elbiler: 14,9 t/CO2
Fossilbiler: 8,4 t/CO2

 

Kørsel af bilen – enten vha. fossile brændstoffer eller elektricitet

Det er ved selve kørslen af bilen – både fossilbiler såvel som elbiler – at langt størstedelen af CO2-udslippet finder sted.

Med afsæt i en antagelse om, at en gennemsnitlig bil kører 189.000 km i løbet af sin levetid, viser det sig, at fossilbiler udleder 45,9 t/CO2.

For elbiler er tallet 10,5 t/CO2. Her er antagelsen, at 68% af elektriciteten brugt til at oplade elbilen kommer fra fossile brændstoffer, og 32% kommer fra vedvarende energikilder.

10,5 t/CO2 er derfor højt sat. I Danmark 2021 udgjorde vedvarende energi 71,9% af den indenlandske elforsyning, ifølge Energistyrelsen.

Det reelle tal i en dansk sammenhæng vil derfor med al sandsynlighed være lavere.

Men baseret på ovenstående antagelser kommer vi frem til følgende CO2-udledning for elbiler vs fossilbiler:

Samlet CO2-udledning efter denne fase:

  • Elbiler = 25,4 t/CO2
  • Fossilbiler = 54,3 t/CO2

Bortskaffelse og genvinding af bilen, inklusive batteri

I denne fase vinder vi noget af CO2-udslippet tilbage.

Når vi genvinder materiale fra gamle biler, sparer vi CO2-udslippet, der er knyttet til produktionen af materialet.

I analysen foretaget af Australian Broadcasting Corporation kommer de frem til, at fossilbiler i snit kan spare 1,6 t/CO2 gennem genvinding.

Modsat kan elbiler spare 2,5 t/CO2. Det skyldes, at batterierne kan genbruges, som jo netop er blandt de komponenter, der står for en stor del af CO2-regningen for elbiler.

Virksomheder som Tesla er fx også begyndt at genbruge gamle Tesla-batterier til at forsyne deres fabrikker med strøm. På den måde slipper vi for at skulle producere et nyt batteri, hvor CO2-besparelsen fx kommer fra.

Samlet CO2-udledning efter denne fase:

  • Elbiler = 22,9 t/CO2
  • Fossilbiler = 52,7 t/CO2

Konklusion: Elbiler er markant bedre for miljøet end fossilbiler – så længe bilen tages i brug

Analysen viser os, at elbiler er mindre skadelige for miljøet end deres fossile modstykker. Altså så længe bilen tages i brug.

Inden bilen forlader fabrikken og får nogle km på tælleren, er det sådan, at elbiler faktisk udleder mere CO2 end fossilbiler. Det skyldes primært det faktum, at det udleder en hel del CO2 at producere batterierne til elbiler.

Men ligeså snart bilen tages i brug, er det tydeligt, at elbiler vinder med flere længder.

Og det er endda baseret på moderate antagelser. I realiteten kan forskellen være endnu større, hvis vi tager højde for den rivende udvikling inden for vedvarende energi samt den stigende miljøbevidsthed inden for produktionen af batterier.

Derudover findes der også software til elbiler og ladestandere, der gør det muligt at lade op med så lav CO2-udledning som muligt.

Et eksempel på det er EWII Opladning. Her kan du vælge en ladeprofil, der reducerer CO2-udslippet så meget som muligt.

På den måde kan det være endnu mere miljøbevidst at vælge elbil frem for fossilbil. Og hvem ved, hvad fremtiden ellers byder på af grønne løsninger?

Én ting er sikkert – fremtiden ser grøn ud.

Ofte stillede spørgsmål

Ja. Set over hele levetiden er elbiler markant bedre for miljøet end fossilbiler.

Samlet set er elbiler bedre for miljøet end fossilbiler. Men derfor udledes der stadig en betydelig mængde CO2 ved fremstillingen og brugen af elbiler. Det er især fremstillingen af batterier til elbiler, der udleder CO2.

Det bedste for miljøet vil derfor være helt at undvære bil. Men det er jo ikke så realistisk.

Så hvis du har behov for en bil, vil elbilen være det bedste valg, hvad angår miljø.

Far og datter sidder i bagagerum på elbil der lader op. De nyder en pause på køreturen - en af fordelene ved elbiler. Se flere fordele og ulemper ved elbiler her.

Dit forbrug

Undersøg fordele og ulemper ved elbiler

Vi kigger nærmere på fordelene - og ulemperne - ved elbiler.