Rykkerproces
Får du ikke betalt din regning til tiden, starter nedenstående proces:
Vær opmærksom på, at der kører rykkerforløb på hver enkelt regning og du kan derfor godt have modtaget rykker 3 på en gammel regning, men rykker 1 på nyeste regning.
Hvis vi ikke modtager rettidig indbetaling af din månedlige regning, vil vi fremsende en betalingspåmindelse. Du vil blive opkrævet et rykkergebyr på kr. 100,00 på din næste regning for denne påmindelse.
Hvis du stadig ikke betaler din regning, vil vi sende endnu en rykkerskrivelse til dig, og du vil blive opkrævet et rykkergebyr på kr. 100,00 på din næste regning for denne skrivelse.
Inkassomeddelelse (Rykker 3):
Næste skridt i processen, hvis din(e) regning(er) ikke bliver betalt, vil være, at du modtager et krav om sikkerhedsstillelse. Beløbet vil typisk svare til ca. 5 måneders forbrug. Det vil fremgå af denne skrivelse, hvor stor sikkerhedsstillelsen vil være.
I denne meddelelse bliver du opkrævet en sikkerhedsstillelse. Det er et beløb, som skal stilles som sikkerhed for den fremtidig levering. Hvis du betaler dette beløb, vil der ikke blive lukket for din forsyning. Du har stadig en skyldig saldo, og hvis du vælger kun at betale sikkerhedsstillelsen, vil din restance blive gjort op og der bliver sendt en opgørelse. Hvis ikke den bliver betalt rettidigt, vil den blive sendt til inddrivelse ved et eksternt inkassobureau, hvilket vil medføre ekstra omkostninger for dig.
Indbetaling af sikkerhedsstillelse vil ikke fritage dig for betaling af hverken fremtidige regninger eller saldo – der skal fortsat betales ved forfald. Hvis du fremadrettet betaler dine månedsregninger rettidigt 12 måneder i træk, vil den indbetalte sikkerhedsstillelse blive betalt tilbage til dig – dette sker pr. automatik, hvis du tilmelder dig NemKonto på vores selvbetjening.
Hvis ikke vi modtager betaling af sikkerhedsstillelse, ophæver vi aftalen om levering af el til dig, og ophævelsen har virkning 3 hverdage efter, at du har modtaget meddelelsen. Der vil desuden stå i brevet/mailen, hvornår du kan forvente, at montøren kommer og lukker for din strøm.
Du kan ikke undgå afbrydelse ved at betale til den montør, som kommer ud for at afbryde, og du vil blive pålagt et lukkegebyr for afbrydelsen. Du kan undgå afbrydelse af forsyningen, hvis du indgår en ny aftale om elforsyning med en anden el-leverandør og modtager el derfra, senest dagen før vi foretager afbrydelsen eller hvis du ringer til os og får klaret betalingen med det samme. Vær opmærksom på at hvis du betaler meget tæt på datoen, hvor vi har meddelt at vi afbryder forsyningen, så er det vigtigt at du kontakter os på tlf. 73 63 30 80, da vi ellers ikke kan garantere at vi kan nå at annullerer lukningen.
Er der blevet lukket, skal du indgå en ny aftale/kontrakt med en el-leverandør for igen at få strøm, og du vil derudover skulle betale et genåbningsgebyr.
Skulle du fortsat ønske at have EWII som el-leverandør, er det vigtigt at du kontakter vores inkassoafdeling på tlf. 73 63 30 80 hurtigst muligt efter at du har modtaget brevet for at få information om det videre forløb og betaling.
Hvis vi ikke kan få adgang til din måler, vil din forsyning blive afbrudt med fogedens hjælp og evt. låsesmed, hvilket er forbundet med yderligere omkostninger for dig.
Hvis du har aftalt genåbning med EWII (eller en anden el-leverandør), er det vigtigt, at du sikrer, at der er nogen hjemme på adressen, den dag montøren kommer for at genåbne. Dette er af sikkerhedsmæssige årsager.
Er du ikke hjemme, når montøren kommer, kører han igen, og du vil komme til at betale for endnu et genåbningsgebyr.
Hvis du har en fjernafbrydelig måler, skal du sikre, at alle elektriske apparater er slukkede.