Dette skal du have styr på til dine onlinemøder
Når du sidder komfortabelt på hjemmearbejdspladsen, så er du blevet vant til at nogle møder foregår online. Det er faktisk blevet en helt almindelig del af det moderne arbejdsliv. Et online møde kan både være en måde at spare tid, rejseudgifter og CO2 på. Der er lige et par ting, som er gode at have styr på, inden du tuner ind på online-mødet
#1: En stabil internetforbindelse er alfa-omega
Der er ikke noget som et fastfrosset billede midt i et salgspitch eller samtale, der kan ødelægge et onlinemøde. Og det sker fordi internetforbindelsen falder ud. Med fibernet er du sikret en stabil og hurtig forbindelse, så du og dine deltagere får den bedste oplevelse i det digitale møderum.
#2: Vælg den rigtige platform
Du kender sikkert Skype for Business og Microsoft Teams og måske bruger du dem allerede. Men du kan også prøve Zoom eller Webex. Afprøv platformen inden, så du er sikker på, at den virker optimalt – også på mobil. Og husk, at følg din virksomheds instruktioner om sikkerhedsforanstaltninger. De nævnte platforme er blandt de sikreste.
Artiklen fortsætter efter billedet
#3: Lav en test
Det er altid en god idé at teste dit set-up af inden selve mødet. Hvis du er ny ud i onlinemøder, så afprøv teknik, lyd, lys, lokation, din (salgs)præsentation, visning af slides og evt. deling af din skærm på en kollega inden du afholder det første møde med en ekstern.
Holder du online møder fra hjemmekontoret, er det en god idé lige at tjekke hvad du har i baggrunden på dit videobillede. Et lille tip: Flere af de nævnte platforme har også en funktion til baggrundssløring.
#4: Forbered dig
Dette råd skulle gerne give sig selv. Du skal forberede dig til onlinemødet på samme måde, som var det et fysisk møde. Det er altid god stil at udsende en mødeagenda sammen med et link til onlinemøde platformen. Evt. udsende noget materiale til dine mødedeltagere på forhånd, hvis de skal forberede sig.
#5: Hold møderne korte
Det er en god ide at holde dine onlinemøder korte. Det kan nemlig være vanskeligt at holde koncentrationen, når man skal sidde og se på en PC skærm i længere perioder. Så hold dine møder til max 45. min. Gerne en halv time til dialog og derefter spørgsmål.
#6: Saml op på mødet
Ligesom ved råd 5, så skal dette råd også gerne ligge på rygraden. Du skal naturligvis følge op på dit onlinemøde, som du ville gøre det med et fysisk møde. Send evt. slides og ekstra materiale, måske et mødereferat og hvad du ellers har aftalt med dine mødedeltagere. Og så husk at evaluere mødet. Hvad gik godt? Hvad kan du forbedre til næste gang du skal afholde et onlinemøde.
Godt at vide om online møder
Det kan være svært, at holde koncentrationen i længere perioder, når man skal sidde og se på en PC skærm. Derfor er det en god ide at holde møder korte, og evt. opdele dem i mindre blokke med dialog og spørgsmål.
Der er flere platforme, at vælge imellem, som f.eks. Skype for Business, Microsoft Teams, Zoom eller Webex.
Et online møde kan være en måde at spare tid, rejseudgifter og CO2 på.