Reserved
Hvorfor trafikken generelt skal fylde mindre er netop at få plads til mere natur.
Både Ilyas Dogru og Line Barfod er begge enige om, at pladsen i elbilerne skal benyttes fuldt ud og opfordrer til, at man deler biler og kører sammen med trafik og transport.
Dette har fået Lise Vestergaard til at tænke på reglen om sammenfletning, som hun her har fortolket med inspiration fra podcast med Ilyas Dogru og Line Barfod.
Reglen om samkørsel
Ved en samkørsel skal bilister kun forhold sig til et spor og det bliver ligeledes nemmere at finde parkering. Giv plads til flere i bilen, så der er bedre plads på vejene og meget mere plads til naturen.
Når stregerne slettes, så skal der plantes.
Lyt med i podcasten og bliv inspireret
I Podcast-serien ”Be More – Use Less” guider kunstner Lise Vestergaard dig igennem samtaler med en række klimainteresserede kendte danskere. Du bliver inviteret med til en snak om, hvad vi kan gøre for at leve mere og forbruge mindre. Kort sagt, får du konkrete råd og inspiration til din hverdag om hvordan du kan gøre en indsats for klimaet.
Du kan læse mere om Lise Vestergaard her: lisevestergaard.dk
9. afsnit: Der venter os en transportrevolution
Det er en klokkeklar melding fra FDMs chefkonsulent og forbrugerøkonom, Ilyas Dogru.
Vi bør måske tænke i baner, hvor vi får færre biler på vejene. Så der skal investeres massivt i kollektiv transport. Det har de gjort på den anden side af Øresund - så måske vi kan skæve derover og blive klogere?
Der kunne godt være en stor gevinst i samkørsel. For samfundet. Men det bør der også være, for dem, som åbner bildøren for andre.
Lyt til podcasten på Apple Podcast eller Spotify
Hvem er Ilyas Dogru?
Ilyas Dogru er Forbrugerøkonom hos FDM og han har stor indsigt i danskernes transportvaner – nærmere bilvaner.
Ilyas arbejder dagligt med elbiler og markedet for opladning af elbiler. Og har stor indsigt i livet som elbilist, men også hele økosystemet omkring elbiler – for en elbil er ikke blot en bil.