Vi mangler en særlov for elhandel
Bragt i Jyllands-Posten 19. januar 2020
Det blev en travl start på 2020.
Elmarkedets store aktør tog for tredje gang på 12 måneder loven i egen hånd og sendte denne gang et uanmodet brev til en gruppe tidligere kunder og lod, som om de havde en aftale. »Vi skriver denne gang til dig, fordi din fastpriselaftale udløber, og vi vil derfor høre, om du vil låse prisen igen?« Det kunne selvfølgelig være en fejl. Da han opdagede, at der var flere modtagere af brevet, anmeldte en af kunderne forholdet til Datatilsynet for uretmæssig opbevaring af persondata og til Forbrugerombudsmanden for uanmodet og vildledende markedsføring.
Kun to dage senere kunne naboen så fortælle, at han var blevet ringet op af en anden elleverandør.
I den efterfølgende telefonsamtale blev han lovet elsparepærer sammen med elleverancen betinget af binding på et år - altså mere end lovens tilladte seks måneder. Han blev oplyst en pris, som var væsentligt højere end den, han har i dag, hvilket jo sådan set er o. k., men leverandøren hævdede herefter, at kunden ikke behøvede at betale abonnement til netselskabet, hvilket ikke lader sig gøre, uanset hvilken elhandler man har. Oveni kunne kunden ved at skifte elselskab også spare PSO-afgiften, hævdede sælgeren.
En lovpligtig afgift under afvikling - en fordel, kunden alligevel får.
Det går altså ikke. Eller også gør det. Jeg har nu i et år samlet historier og dokumentation for diverse overtrædelser af forbrugerloven.
Jeg har vist utallige eksempler på, hvor galt det står fat, og tidligere skrevet om det i JP og Energiwatch. Hvor er "E-Too"-bevægelsen? De utallige forbrugere, der er blevet udsat for uretlige handlinger? Forbrugerombudsmanden har uddelt bøder, men hun kan slet ikke følge med, og langt det meste hører hun slet ikke om.
Vi er nødt til at få en særlov for elhandel. Det findes også for banker og ejendomme. Vi er nogle, der hylder konkurrencen, når konkurrencen foregår på lige vilkår.
Men at skulle være i en konkurrence, hvor rigtigt mange snyder, det tjener ingen. Vi er nødt til at få en regulering for, hvordan tilbud på el fremsættes. Vi er nødt til at få nogle sammenligningsstandarder, som gør kunderne i stand til at forholde sig til tilbuddene.
En ÅOP for elhandlere.
Måske endda en uanmeldt dopingtest fra tid til anden, så det hele ikke kun skal bero på, om kunderne kan overskue at skrive klager.
Og så skal vi til at tage os sammen i energibranchen. Det er nu fire måneder siden, jeg gjorde en af branchens store spillere opmærksom på, at den anvender ulovlige sammenligningspriser i linje ét på sin elhandelside. Det er stadig ikke rettet. Griber ingen ind, så går den.
Vi er nogle, der hylder konkurrencen, når konkurrencen foregår på lige vilkår. Men at skulle være i en konkurrence, hvor rigtigt mange snyder, det tjener ingen.
Andre indlæg fra direktørens klumme