Fremtidsforsker: Forbrugerne forventer, at virksomheder tager deres ansvar for miljøet alvorligt
Skal Danmark nå de ambitiøse klimamål sat af både den danske regering og FN, skal virksomheder også løfte deres del af ansvaret.
En af de virksomheder, der går forrest i den kamp, er EWII. Her arbejder vi målrettet med en ambitiøs klimaplan, der indebærer at gøre energisystemet 100 % klimagasfrit.
Energiselskabet står desuden i spidsen for investeringer på 100 millioner kroner i to igangværende innovationsfondsprojekter, som fokuserer på at designe et energisystem, som skaber større fleksibilitet i vores el- og varmeforbrug. Det fortæller Lars Bonderup Bjørn, som er direktør ved EWII.
Innovationsprojektet er et samarbejde mellem EWII, DTU, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Syddansk Universitet og en række virksomheder, herunder industrikoncernen Danfoss.
”Vi arbejder rigtig meget med at tænke fleksibilitet ind i energisystemet. Vindmøller og solceller producerer jo ofte energi, uden der er behov for den. Og andre gange producerer de ikke nok. Så hvordan kan vi designe et mere fleksibelt energisystem?” spørger Lars Bonderup Bjørn og kommer selv med et bud.
”Det kræver blandt andet, at der er en børs, hvor der kan handles med fleksibiliteten, og at styringerne er til stede,” siger direktøren.
Køl fryseren ned om natten
Gælder det for eksempel varmen i huset, vil man kunne skabe styring ved hjælp af en varmepumpe, som kan justere på temperaturen alt efter, hvor meget strøm, der er i elnettet.
”Varmepumpen kan altså hjælpe med at skrue en ekstra grad op, når der er strøm i elnettet, og en enkelt grad ned, når der ikke er så meget. Og på samme måde kan vi regulere temperaturen i for eksempel frysere og køleskabe,” siger Lars Bonderup Bjørn.
Direktøren foreslår også, at vi for eksempel kan skubbe tidspunktet for at køle køleskabet og fryseren ekstra ned til om natten for at fjerne noget af belastningen på elnettet om dagen.
”Lader vi vores hvidevarer op om natten, når folk sover, og ingen kører bil, så kan elbilen sådan set stå klar til ladning hele tiden,” siger han.
For ham er det vigtigt, at forbrugeren ikke lægger mærke til det grønne skift i el- og varmeforbruget. Energisystemet skal altså designes sådan, at den almindelige dansker kan leve et ubesværet liv med energi fra sol, vind og vand.
”For det skal jo ikke være sådan, at folk går og tænker: ’Puha, nu blev kl. 14.00, så missede jeg chancen for at vaske grønt i dag’,” siger han.
Bæredygtighed på dagsordenen
Men hvorfor tage ansvaret på sig? EWII kan ikke løse klimakrisen alene, men alligevel kunne direktør i EWII, Lars Bonderup Bjørn, ikke sige nej, da hans medarbejdere foreslog ham, at virksomheden skulle gå en mere bæredygtig vej.
EWII startede den nye grønne rejse i 2018, hvor koncernen blandt andet solgte alle gasaktiviteter fra. Samtidig begyndte de at tænke endnu grønnere, og i dag har de flere løsningsforslag i ærmet.
Ifølge Lars Bonderup Bjørn vil de fleste virksomheder gerne tage det grønne ansvar på sig, ligesom EWII har gjort det. Det kræver dog, siger han, at den bæredygtige ambition bliver fulgt ordentligt til dørs.
”For det første skal man sørge for at sætte den grønne omstilling på dagsordenen på direktør-gruppemøderne i virksomheden. Hvis ikke I tager det derop, sker der for lidt. Desuden er det en god idé at få hjælp fra en klimakonsulent, som kan være med til at skabe et overblik over virksomhedens muligheder,” siger Lars Bonderup Bjørn.
Grønne forbrugere
Det er ikke kun godt for miljøet at sætte den grønne omstilling på dagsordenen. Det er også vigtigt, hvis man vil vinde forbrugernes gunst. Ifølge fremtidsforsker Jesper Bo Jensen, vil vi nemlig se, at forbrugere fremover i højere grad vil handle hos bæredygtige virksomheder.
“Der begynder at være en trend i at være bæredygtig og handle hos virksomheder, som bryster sig af at være bæredygtige. Derfor vil fremtidens virksomhedslandskab også se grønnere ud,” siger han.
Ifølge Jesper Bo Jensen vil forbrugerne derfor også slå hårdt ned på virksomheder, der skubber i den forkerte retning eller ’smykker sig med lånte fjer’.
”Det er umuligt for folk at gennemskue, hvis virksomheden går ud og markerer sig som grøn, men viser sig ikke at være det. Derfor stoler vi på, at virksomhederne lever op til deres ansvar. Gør de ikke det, vil det skabe en skandalesag og de vil blive dømt ude af forbrugerne. De bliver slæbt gennem medierne, og det er meget svært at vaske det image af igen,” siger Jesper Bo Jensen og understreger, at forbrugernes grønne fokus kun vil blive større de kommende år.
“Forbrugerne vil blive ved at gå op i klimaudfordringen, så længe den ikke er løst. Indtil da vil der være pres på - især hos de større virksomheder - i forhold til at vælge den grønne vej.”